Stappenplan bij hoofdhonger

Geschreven door Lisa van Willigen

Diëtetiek | Kinderen | Tips

Hoofdhonger – het woord zegt het al: honger met je hoofd. Een soort honger die we elke dag kunnen ervaren, de een meer dan de ander. Immers elke keer dat we voedsel zien, ruiken of horen denken we even aan eten. Daarbij is er constant verleiding om ons heen: op tv, in de supermarkt, in de winkelstraat (je ruikt de bakker of ziet de grote nep-puntzak patat) en ook nog gedurende allerlei advertenties op onze telefoon.

Stap 1:
Voelen bij jezelf of het hoofdhonger is. Hoe herken je dat? Je hebt geen leeg gevoel in je buik (of knorren) en je hebt zin in de ‘ongezonde’ dingen.

Stap 2:
Wat drinken!
Vaak verwarren we hoofdhonger met dorst en is het goed om een groot glas te drinken van water, thee of een suikervrije drank naar keuze.

Stap 3:
Afleiding zoeken!
Onszelf afleiden werkt heel goed om de hoofdhonger te vergeten. Binnenshuis zou je even kunnen gaan tekenen, een spelletje gaan spelen, op je kamer wat doen, iets opruimen of eventjes tv kijken. Buitenshuis zou je even kunnen wandelen, fietsen, spelen met een bal o.i.d., afval weg kunnen brengen of met een vriend of vriendin iets leuks gaan doen.

Stap 4:
Groente eten!
Vaak gaat het er alleen maar om dat we ergens op kauwen en voldoet groente ook aan deze behoefte. Je kunt er namelijk veel op kauwen, het is lekker knapperig en fris en je kunt er zoveel van eten als je wilt.
Maak het leuker met bijvoorbeeld je eigen gemaakte dip van magere yoghurt of friteslijn met een kruidenmix. Oneindig combineren mogelijk!

Dit vind je misschien ook leuk

Drinkpakjes

Drinkpakjes

We kennen ze allemaal: de drinkpakjes speciaal voor kinderen. Een leuk uiterlijk, kleine porties en mooie reclame. Daardoor vergeten we al snel de grote hoeveelheden suiker die in zo'n pakje kunnen zitten. Zoals je al op de posters kan zien, bevatten de meeste pakjes...

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *